X
Santip Santip Bekijk Santip artikelen
Nivo Nivo Bekijk Nivo artikelen
Vakpublicaties Vakpublicaties Bekijk vakpublicaties
Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven nieuwsbrief

Niet alleen technisch advies
maar tevens een sparringpartner
en vertrouwenspersoon

Fiets van de zaak (vanaf 2020) weer aantrekkelijk

Nivo 2018-38

U kunt het zich nog wel herinneren. De Fiets van de zaak!  Goh, daar hebben veel werknemers
(en ook werkgevers) van geprofiteerd. Maar nog blijer waren de fietshandelaren. Want de
verkoopaantallen stegen in de jaren 2013 en 2014 naar ongekende hoogte. Echter, vanaf 2015 was
het “feestje” over. Vanaf 2015 valt de fietsregeling namelijk onder de (minder) populaire werkkostenregeling.
Gevolg? De werkgever was vanaf 2015 niet meer te porren om mee te werken aan een fietsregeling.

Nieuwe fietsregeling 2020

Voor de nieuwe fietsregeling is enorm veel politieke lobby gevoerd.

Inmiddels is er al wat “uitgelekt” vooruitlopend op Prinsjesdag over de nieuwe regeling.

Wie van zijn werkgever een lease-fiets krijgt, moet daar vanaf 2020 slechts nog maar een paar euro per maand
voor betalen. Er komt een vast bijtellingspercentage van 7%.

De huidige regels blijken volgens de staatssecretaris Snel van Financiën te ingewikkeld te zijn. Als je nu een
leasefiets hebt, moet je exact het aantal kilometers bijhouden dat je privé fietst en welk voordeel je daarvan hebt.
Kosten voor onderhoud, reparatie en eventueel stroomverbruik mag je daar weer van aftrekken. Dit levert een
enorme papierwinkel op waardoor bijna geen enkele werkgever (en werknemer) meer aan een leasefiets begint.

In het voorjaar maakte staatssecretaris Snel van Financiën al bekend dat hij de regels wil vereenvoudigen.
Net als voor de leaseauto gaat voor het privégebruik van de leasefiets dus een vaste bijtelling gelden.

Voor de leasefiets komt, volgens de uitgelekte informatie, dus een bijtelling van 7% van de waarde van de fiets.
Dat maakt het kabinet op Prinsjesdag bekend.

Een e-bike van 2000 euro kost je dan afhankelijk van je inkomen tussen de 4,33 en 5,75 euro per maand.
Voor een iets duurdere lease-pedelec (circa 3500 euro) moet je rekenen op een bijtelling van 7,50 tot 10 euro per
maand. Volgens mij zijn deze bedragen te overzien.

Conclusie

Het is fijn dat de staatssecretaris hier werk van maakt. De fietsregeling bracht eens in de 3 jaar even een
“vreugdemomentje” voor de werknemer en werkgever. Daarnaast is fietsen gezond en stimuleert het personeel
om met de fiets naar het werk te komen in plaats van met de auto. Ook dat is positief in verband met minder files
en uitstoot CO2.

Of er nog aanvullende voorwaarden voor komen, is nog niet bekend. Dat zullen we op Prinsjesdag horen.

Mijns inziens komt deze (positieve) nieuwe regeling rijkelijk laat. Maar “beter laat dan nooit” zullen we maar zeggen.

Al hoop ik zelf dat de staatssecretaris de nieuwe regeling reeds vanaf 2019 in wil laten gaan en niet vanaf 2020.
Maar goed, de systemen van de fiscus moeten het wel aankunnen…..