Evaluatie Gebruikelijk Loonregeling
NIVO 2025 - 21
Zeer recent heeft het Ministerie van Financiën een evaluatie afgerond van de zogenaamde “gebruikelijk loonregeling”. De bevindingen daarvan wil ik graag hieronder met u delen. Van belang daarbij is om eerst nog even de regeling zelf toe te lichten. Dus daar start ik mee. Ik sluit niet uit dat u als dga na deze column nog eens met uw adviseur rond de tafel gaat om te bezien of u wel een fiscaal juist salaris geniet.
Systematiek Gebruikelijk Loonregeling
Als dga dient u een loon te ontvangen dat gebruikelijk is voor het niveau en de duur van uw werkzaamheden. Voor 2025 geldt dat u als loon dient te genieten tenminste het hoogste bedrag van de volgende bedragen:
a) 100% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking;
b) het loon van de meest verdienende werknemer binnen de onderneming of een daarmee verbonden lichaam;
c) € 56.000.
Evaluatie
Uit gesprekken met de Belastingdienst en belastingadviseurs blijkt dat het exact inschatten van het gebruikelijk loon in de praktijk uitdagend is.
Kenmerken die maken dat het inschatten van het loon uitdagend is, zijn dat de werkzaamheden van de dga niet (goed genoeg) bekend zijn, dat het lastig is om het verband te leggen tussen een passend loon en de omstandigheden op de arbeidsmarkt en dat er weinig observaties voorhanden zijn van vergelijkbare dienstbetrekkingen.
Circa 40% van de dga’s zit onder de wettelijke ondergrens van het gebruikelijk loon. Driekwart hiervan werkt parttime, maar bij anderen is mogelijk sprake van strategisch gedrag of onwetendheid.
De afschaffing van de 25% doelmatigheidsmarge (afslag op loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking) in 2023 leidde nauwelijks tot loonstijgingen.
Een loonvergelijking toont aan dat dga’s met lagere inkomens zichzelf vaak een lager loon toekennen dan vergelijkbare werknemers. Dit komt mede door het ontbreken van vergelijkbare dienstbetrekkingen, beperkte handhaving door de Belastingdienst en ruimte voor strategisch gedrag.
De regeling wordt wel als doelmatig beschouwd. Immers de opbrengsten (geschat op € 0,9–2,3 miljard) overstijgen ruimschoots de uitvoeringskosten (enkele honderden miljoenen euro’s). Er zijn geen alternatieven gevonden die doelmatiger zijn.
Bron: Evaluatie gebruikelijkloonregeling: Draagt de dga zijn steentje bij?, nr. 2025-0000124873, Ministerie van Financien, 15 mei 2025
Conclusie
De evaluatie leert dat circa 40% onder de wettelijke ondergrens van het gebruikelijk loon van € 56.000 zit. Maar zoals gezegd, is dit niet de toets.
De toets is (in beginsel) dat een dga tenminste het hoogste bedrag van de 3 bovengenoemde categorieën als salaris dient te verdienen.
Mijn advies is, stem de hoogte van uw gebruikelijk loon (lees uw salaris) weer eens uitgebreid met uw adviseur af.
Santax is gespecialiseerd hierin. Mocht u hulp nodig hebben bij het vaststellen van de juiste hoogte van uw salaris, neem dan contact met ons op.
Tot over twee weken.