Corona en privézaken
NIVO 2020 - 18
De eerste weken van Corona waren weken van angst, spanningen thuis, directe acties (bijv. qua werk), maar ook weken
waarin er (enige mate van) acceptatie kwam dat het is zoals het is. Na die eerste weken komt er ook een moment om
eens na te denken over andere essentiële zaken die u misschien moet c.q. kan regelen. Daar gaat mijn column over dit
keer. Zijn uw privézaken op orde?
Privézaken in orde brengen
Het Corona-virus laat inmiddels ‘de schade’ van het aantal overledenen zien. Op 25 april 2020 zijn dat er bijna 4.300.
Maar het werkelijke aantal dat is overleden aan Corona ligt hoger want niet iedereen is getest.
Gelukkig is het aantal overledenen in de Gemeente Edam-Volendam door Corona zeer laag. Op 24 april 2020 kwam
het nieuws naar buiten dat er 2 inwoners zijn overleden als gevolg van het virus.
Dit akelige nieuws geeft aanleiding om eens na te denken over de vraag: “Heb ik mijn privézaken op orde?” Ik som
hieronder een aantal voorbeeldvragen voor u op:
- Is er een samenlevingscontract? En zo ja, is dat nog actueel of is aanpassing benodigd? En als ik geen contract
heb, is dat voor mij belangrijk als ik onverhoopt kom te overlijden? - Als er sprake is van huwelijkse voorwaarden? Zijn die juridisch nog actueel? Of is het (fiscaal) verstandig om
die aan te passen? - Wat als ik door het Coronavirus tijdelijk niet meer leiding kan geven aan mijn bedrijf omdat ik in het ziekenhuis
(IC-opname) kom te liggen?
Wie heeft/neemt dan de leiding? En zou ik willen dat die persoon dat doet of juist iemand anders? En moet
ik er niet voor zorgen dat diegene die het doet, geen problemen achteraf krijgt omdat hij/zij niet bevoegd was? - En stel dat ik langdurig (langer dan 6 maanden) geen leiding meer kan geven, wat moet er dan gebeuren met het
bedrijf? Moet het dan verkocht worden? En aan wie? Is dat het personeel of een derde partij? En tegen welke
voorwaarden? - Zijn er testamenten? Zo ja, hoe luiden die? En is actualisering en uitbreiding met diverse bepalingen of juist
beperking benodigd? De invoering van het nieuwe huwelijkse vermogensrecht per 1 januari 2018 heeft
veel veranderd. - En wat als ik het strakjes niet meer weet (dementie), wellicht versneld door IC-opname? Aan wie vertrouw ik
met (financiële) zaken dan toe?
En mag er dan nog geschonken worden uit mijn vermogen? En aan wie (niet)?
Kortom, ik kan nog wel even doorgaan. Allemaal terechte vragen. En ik durf te stellen dat er bij bijna iedereen van u
enkele zaken niet of niet optimaal geregeld zijn. Er is altijd wel iets dat, door gewijzigde omstandigheden (zoals nu
Corona), aanpassing behoeft dan wel reden is voor aanpassing.
Conclusie
Tijd dus om eens hier - samen met uw partner – over na te denken.
Maar ook om het onderwerp eens aan te snijden bij uw ouders, goede vrienden of overige familieleden. Het zijn
onderwerpen waar we het (logischerwijs) niet graag over hebben. Maar wel terechte en belangrijke onderwerpen
om op orde te hebben.
Dat slaapt dan toch prettiger, nietwaar?
U wilt er meer over weten? Bij wie u dan moet zijn? Dat kan de notaris zelf zijn, maar ook uw adviseur. Hij/zij zal
ook aangeven waar zijn/haar grenzen qua kennis ligt. Want het betreft hier geen eenvoudige materie, zeker
wanneer er bedrijven dan wel meerdere stakeholders (=lees belanghebbenden) bij betrokken zijn, etc.
Santax is hierin gespecialiseerd. Sander Schilder doceert over deze onderwerpen aan accountants en fiscalisten
en heeft goede contacten met de notarissen. Zodat aanpassingen in de nieuw op te maken akten op juiste wijze
plaatsvindt.
Contact? Geen probleem. We werken op afstand met beeldbellen via Zoom, Teams, oh ja, we zouden het bijna
vergeten, ook nog gewoon per telefoon. Langskomen kan ook maar wel met 1,5 meter afstand en handhaving
van de RIVM regels.
Zorg dat u de boel op orde heeft!