X
Santip Santip Bekijk Santip artikelen
Nivo Nivo Bekijk Nivo artikelen
Vakpublicaties Vakpublicaties Bekijk vakpublicaties
Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven nieuwsbrief Inschrijven nieuwsbrief

Niet alleen technisch advies
maar tevens een sparringpartner
en vertrouwenspersoon

Bijtelling 25% terecht?

Nivo 2018-14

Auto’s van de zaak die ook privé worden gebruikt en vóór 2017 voor het eerst te naam zijn gesteld, houden het fiscale regime van vóór 2017 en daarmee het hogere bijtellingspercentage. Voor auto’s zonder korting in verband met een lage CO2-uitstoot bedraagt die bijtelling 25%. Is er wel sprake van een verlaagd bijtellingspercentage, dan blijft dit verlaagde tarief 60 maanden van kracht. Daarna gaat voor de betreffende auto van de zaak alsnog het tarief van 25% gelden.

Overgangsregeling

Veel werknemers die een auto van de zaak hebben gekregen in het jaar 2017 of 2018 zijn niet erg te spreken over deze overgangsregeling. Zij vinden dat er sprake is van discriminatie, omdat werknemers voor het privégebruik van exact dezelfde auto met een datum eerste toelating in of na 2017 maar 22% bijtelling hoeven te betalen.

Geen sprake van discriminatie

De rechtbank in Den Haag oordeelde vorig jaar in een aantal specifieke zaken dat er geen sprake was van een ongeoorloofde ongelijke behandeling van gelijke behandeling. Anders gezegd, de rechter vond dat er geen sprake was van discriminatie.

De wetgever had namelijk, volgens de rechter, verschillende goede redenen om deze overgangsregeling in te voeren. Ook werden de betreffende werknemers door het onderscheid van 3% niet getroffen door een buitensporige of onredelijke last.

Inmiddels is één van deze zaken bij de Hoge Raad beland. De Advocaat-Generaal Niessen, een soort van adviseur voor de Hoge Raad, heeft nu geconcludeerd dat het oordeel van de rechtbank terecht was. Hij adviseert dan ook het ingestelde beroep bij de Hoge Raad ongegrond te verklaren.

Conclusie

De auto van de zaak. Het blijft een onderwerp dat altijd in de picture blijft.  Het is natuurlijk afwachten wat de Hoge Raad zal oordelen maar het ziet er niet goed uit. Misschien dan toch overstappen nog dit jaar op een volledig elektrische auto (CO-2 uitstoot: 0)?

Dat kan een overweging waard zijn. Omdat vanaf volgend jaar de volledig elektrische auto minder gunstig fiscaal belast wordt. Bij registratie (eerste toelating) in 2018 is de bijtelling 4% over gehele cataloguswaarde inclusief BTW en dat gedurende 60 maanden.

Vanaf 2019 geldt deze 4% tot € 50.000. Daarboven geldt het normale bijtellingspercentage van 22%!